حسین کیانی نیا

یادداشتهای اجتماعی، فرهنگی، هنری، ادبی، اقتصادی، مذهبی و سیاسی

توسعه اقتصادی / قسمت سوم: بخش های سه گانه اقتصادی

به طور کلی، اقتصاد به سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی تقسیم بندی می شود که هر کدام از این بخش ها گستره وسیعی از زیربخش ها را در بر می گیرد.

بخش های سه گانه اقتصادی

بخش کشاورزی

بخش کشاورزی یکی از بخشهای اصلی فعالیتهای اقتصادی است که با وجود مزیتهای نسبی اقتصادی چشمگیر، از حیث توسعه اشتغال معمولاً بخشی فروکاهنده و دارای محدودیت ارزیابی می شود. نگاهی به سهم اشتغال بخش کشاورزی درکشور نشان می دهدکه طی چهار دهه گذشته سهم اشتغال بخش کشاورزی در کشور به طور قابل توجهی کاهش یافته است (کرباسی و همکاران،1387).

بخش صنعت

صنعت یکی از مهمترین عناصر و عوامل رشد وتوسعه اقتصادی است. رشد و توسعه بخش صنعت، زمینه و امکان رشد و توسعه سایر بخشها ازجمله کشاورزی ، بهداشت و درمان ، حمل و نقل و انرژی را فراهم می کند. بنابراین بخش صنعت در تحولات اقتصادی کشور نقش کلیدی ایفا می کند و به واسطه اهمیتی که در ایجاد تقاضا و تأمین مواد اولیه ،کالاهای واسطه ای و سرمایه ای با منشأ صنعتی برای بخشهای مختلف اقتصاد دارد، می تواند به نقش کلیدی خودکفا عمل کند (پدرام و حبیبیفر ،1387)

بخش خدمات

بخش خدمات از ارکان اساسی فعالیتهای اقتصادی است .این بخش با ظهور شهرنشینی شکل میگیرد و با گسترش شهرنشینی پوشش وسیعتری می یابد . در حال حاضر سیاستگذاران اقتصادی در کشورهای در حال توسعه باید به این نکته توجه داشته باشند که دیگر نمیتوان محورهای توسعه را تنها در بخش کشاورزی یا صنعت جستجو کرد ، بلکه باید به کمک نوآوریهای فنی ، بخش خدمات را در فرایند توسعه اقتصادی در یک موقعیت استراتژیک قرار داد(حکیمیان،1378).

 

تقسیم‌بندی کلاسیک بخش‌های اقتصادی شامل موارد زیر است:

  • بخش اول: شامل استخراج و تولید مواد خام مثل: ذرت، زغال سنگ، چوب و آهن است (کشاورزی ، جنگلبانی ، ماهی‌گیری و معدنچی زغال سنگ در بخش اولیه اقتصاد کار می‌کنند).
  • بخش دوم: شامل حمل و نقل مواد اولیه خام یا تولید کالا از مواد میانی است، برای مثال: ساخت خودرو از فولاد و لباس از پارچه. (کارگر کارخانه خودرو و خیاط در بخش دوم اقتصاد کار می‌کنند).
  • بخش سوم: شامل فراهم آوردن خدمات به شرکت‌ها و مصرف کنندگان است، برای مثال: بازرگانی، بانکداری، بیمه، حمل و نقل، ارتباطات، فعالیت در دستگاههای خصوصی یا دولتی، نگهداری از کودکان، سینما در بخش سوم اقتصاد کار می‌کنند.


ادامه دارد...

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
حسین کیانی نیا هستم. کارشناس ارشد توسعه روستایی، فعال اجتماعی و جهادی. در این وبگاه دیدگاه‌ها، مقالات، اشعار، متون ادبی و نتایج پژوهش‌هایم را با شما به اشتراک می‌گذارم!
Designed By Erfan Powered by Bayan